مشاوره در مورد سبک زندگی و استفاده از یک اپلیکیشن تلفن همراه به افراد کمک می کند تا عادات سبک زندگی خود را بهبود بخشند

21 اوت 2019 - مطالعه ی فنلاندی StopDia نتایج امیدوار کننده ای را در مورد کاهش خطر دیابت نوع 2 ارائه داد. راهنمایی در مورد شیوه زندگی در یک گروه و یک اپلیکیشن تلفن همراه که از اتخاذ عادات سبک زندگی سالم حمایت می کند به شرکت کنندگان در مطالعه ی StopDia کمک کرد تا اندازه ی دور کمر خود را کاهش داده و عادتهای غذایی خود - به عنوان مثال ، افزایش مصرف میوه و سبزیجات- را بهبود بخشند.

پروفسور Timo Lakka، محقق اصلی تحقیق StopDia از دانشگاه فنلاند شرقی گفت: با استفاده از اپلیکیشن BitHabit که از شیوه زندگی سالم به مدت یک سال پشتیبانی می کند، همراه با راهنمایی گروهی شرکت کنندگان، رژیم های غذایی این افراد بهبود یافت و اندازه ی دور کمر آنها کوچک تر شد. این نتایج اولیه امیدوار کننده بود و ما را به ادامه ی توسعه و استفاده از این مدل ترغیب کرد.

هدف از اپلیکیشن BitHabit اتخاذ عادت های جدید به صورت خودکار و ایجاد تغییرات پایدار در رفتار است. این برنامه به شرکت کنندگان اجازه می دهد تا گزینه های سالم و متناسب با خود را انتخاب کرده و اقدامات انجام شده را تیک بزنند.

یکی از این عادات جدید برای مثال ممکن است مصرف میان وعده های سالم در بین وعده های غذایی در محل کار باشد، به طوری که گرسنگی را مهار کند و از بروز خستگی در بعدالظهر و انتخاب های ناسالم جلوگیری نماید. دکترMarja Harjumaa ، دانشمند ارشد در مرکز تحقیقات فنی VTT در فنلاند، که در توسعه ی این اپلیکیشن کاربردی شرکت دارد، توضیح داد: جای تعجب است که این برنامه توسط افراد مسن تر بصورت فعال تری مورد استفاده قرار گرفت، به عبارت دیگر، ارزش دارد که گزینه های دیجیتال را بدون تعصب و صرفنظر از سن به همه ی افراد معرفی کنیم.

این مطالعه نشان داد که نمره ی خطر دیابت فنلاندی(FINDRISC) ، که پرکاربردترین تست خطر برای دیابت نوع 2 در جهان است، به طور موثر افراد در معرض خطر دیابت را بدون انجام آزمایش بالینی شناسایی می کند.

بیش از نیمی از شرکت کنندگان در StopDia که نمره ی FINDRISC بالایی در غربالگری دیجیتال داشتند، از قبل به اختلال متابولیسم گلوکز مبتلا بودند. علاوه بر این، برای 5 درصد از افراد شرکت کننده، ابتلا به دیابت بر اساس نمره ی FINDRISC مسجل شد، در حالیکه این افراد از ابتلای خود به دیابت بی خبر بودند. این مطالعه همچنین نشان داد که مراقبت های بهداشتی تنها به بخش کمی از افرادی که می توانند از فعالیت های پیشگیرانه بهره مند شوند، ارائه می گردد.

بهترین راه برای در خواست از مردم برای مشارکت آنها در این مطالعه، رسانه های اجتماعی و سرمقاله روزنامه ها بود. به طور خاص، مقالات خبری با مصاحبه های شخصی تعداد زیادی از افراد را به وب سایت غربالگری خطر دیابت، راهنمایی کرد. از طرف دیگر، اطلاع رسانی در مورد این مطالعه از طریق رسانه های اجتماعی موفقیت آمیز بود. در هر صورت، برای رسیدن به موفقیت در اطلاع رسانی هنوز به مطالبی نیاز داریم که برای گروه هدف جالب باشد.

 دکترJaana Lindström  ، مدیر تحقیقات و توسعه دهنده ی FINDRISC teB می گوید: مردان به طور سنتی کمتر علاقه مند به شرکت در کارزارهای ارتقاء سلامت هستند. مشارکت آنها به طرز مؤثرتری توسط یک دوست یا بستگان درجه یک و یا اقوام ترویج می شود. بسیاری از مردان اظهار داشتند که همسرشان از آنها درخواست کرده است که در این مطالعه شرکت کنند. در موردStopDia ، اطلاعات منتشر شده در مکانهای کاری به ویژه به دست زنان رسیده بود.

در مطالعه یStopDia  چگونگی کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2، نه تنها با ارائه ی حمایت از سبک زندگی بصورت فردی، بلکه با هدف قرار دادن محیط زندگی و در سطح جامعه نیز مورد بررسی قرار گرفت. محیط تأثیر قدرتمندی در تصمیم گیری و رفتار ما دارد. تصمیمات فقط تا حدی مبتنی بر مشاوره های آگاهانه اتخاذ می شوند. تعداد زیادی از انتخابهای روزانه بطور خودکار و غالباً بدون توجه کافی به عواقب آن اتخاذ می شوند.

مطالعه ی StopDia at Work با هدف تغییر معماری انتخاب در محیط های کاری به منظور تسهیل در انتخاب رژیم های غذایی سالم و فعالیت بدنی در محل کار انجام شد. این رویکرد، که همچنین به عنوان nudging(هشدار دادن) شناخته می شود، با روشهای متداول تری که برای ارتقاء بهزیستی در محل کار استفاده می شود، از قبیل کارزارها و مزایای ورزش، متفاوت است.

نتایج مقدماتی این مطالعه حاکی از آن است که مصرف سبزیجات ، میوه و آجیل در ساعات کاری در بین کارکنان شرکت کننده در تحقیق، در پایان مطالعه نسبت به ابتدای مطالعه افزایش یافته است. البته هیچ تفاوتی در مصرف غذاهای لذیذ و شیرین مشاهده نشد. انجام تمرینات در زمان استراحت مانند تمرینات کششی نیز در پایان مطالعه متداول تر بود.

نتایج اولیه ی این مطالعه در 21 اوت در StopDia National Seminar  منتشر گردید.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-08-lifestyle-mobile-application-people-habits.html